Wilgotność powietrza w układzie pneumatycznym

Do zdecydowanie najważniejszych aspektów prawidłowej pracy układu pneumatycznego w pojazdach samochodowych należy osiągany poziom wilgotności sprężonego powietrza podawanego do urządzeń odbiorczych. Chodzi nam tutaj rzecz jasna o urządzenia takie jak zaciski hamulcowe czy też siłowniki, które wykorzystywane są przede wszystkim w pojazdach ciężarowych, aczkolwiek niejednokrotnie pojawiać się mogą także i w pojazdach osobowych. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej kwestii sprawnej pracy całego ułudą pneumatycznego począwszy od sprężarki a na poszczególnych urządzeniach odbiorczych skończywszy.

Wilgotność sprzężonego powietrza.

Przede wszystkim musimy sobie tutaj zdać sprawę z kwestii tego, iż do bezpieczeństwa wszystkich elementów układu pneumatycznego, poziom wilgotności sprężonego powietrza dostarczanego do zacisków czy też siłowników nie powinien przekraczać 21%. W przypadku wyższych wartości, będziemy mieć już do czynienia z wyraźnym obniżeniem wydajności pracy urządzeń, jak również z prawdopodobieństwem rozpoczęcia procesu korodowania, co rzecz jasna przyczynia się do skrócenia czasu żywotności tego typu urządzeń.

Zachowując odpowiednio poziom wilgotności sprężonego powietrza, czyli wspomniane 21%, gwarantujemy sobie bezpieczną pracę wszystkich elementów układu pneumatycznego, oraz ich wysoką sprawność, czy też długi okres żywotności. Nie będą one narażone na korozję, która jest w tym przypadku zdecydowanie najgorszym wrogiem.

Systematyczne przeglądy techniczne i regeneracja osuszaczy.

Aby uniknąć wszelkich trudności związanych z układem pneumatycznym, należy przede wszystkim skrupulatnie monitorować stan technicznych wszystkich podzespołów. Największą zaś uwagę powinniśmy tutaj poświęcić kwestii osuszacza powietrza, który będzie odgrywać kluczową rolę w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa pracy i długiego okresu żywotności poszczególnych urządzeń pneumatycznych. W przypadku wychwycenia ewentualnych nieprawidłowości w pracy, należy jak najszybciej przeprowadzić kompleksowe serwisowanie pojazdu, bowiem pozwala nam to nawet na uniknięcie konieczności wymiany osuszacza, zacisków czy też siłowników.

W przypadku bowiem mniej poważnych uszkodzeń przeprowadzana być może regeneracja osuszaczy, jak również regeneracja siłowników oraz zacisków hamulcowych. Jest to rozwiązaniem na pewno o wiele bardziej przystępnym cenowo niż wymiana na nowy, toteż warto jednak dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć konieczności przeprowadzania wymiany, a w miarę możliwości przeprowadzić regenerację, która przedłuża żywotność posiadanych osuszaczy. W przeciwnym przypadku, niestety trzeba będzie ponieść stosunkowo spore koszty związane z zakupem nowego osuszacza powietrza, oraz jego wymiany, a to są koszty wielokrotnie wyższy niż w przypadku regeneracji, wobec czego też, rozwiązanie optymalne samo nasuwa nam się na myśl automatycznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *